Кога електромобилите ще станат по-достъпни у нас?

d0bad0bed0b3d0b0 d0b5d0bbd0b5d0bad182d180d0bed0bcd0bed0b1d0b8d0bbd0b8d182d0b5 d189d0b5 d181d182d0b0d0bdd0b0d182 d0bfd0be d0b4d0bed181
0000526252 fbh

Все още липсва системен подход за по-голямото въвеждане на електромобилите в България в Плана за възстановяване, като се работи „на парче“ без цялостен поглед към транспортната система в страната. Трябва да има стимули за използването на електромобили, а не толкова за закупуването им. Това коментира Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер „Електромобили“ – ИКЕМ, в ефира на предаването „Бизнес старт“ с водеща Живка Попатанасова.

„Говорейки само за електромобили и инфраструктура, пропускаме системния подход за транспортната система в България, нейната зависимост от изкопаемите горива, от това че е аналогова, а не цифрова. Търсейки вариант за излизане от този миналовековен проблем, е добре да се тръгне със стимулиране на сериозна платформа, която може да управлява зарядната инфраструктура, публичния транспорт.“

На България й трябва закон за насърчаване на електрическата мобилност, каза Левков и даде за пример съседните Румъния и Гърция, които с подобни законодателни мерки са наваксали изоставането си в сферата през последните години и вече задминават България. Според Левков в подобен закон трябва да не се залага строга дефиниция какъв точно автомобил ще е обект на замяна и да не се настоява толкова за покупка, като може да се помисли за стимулиране на лизинг на електромобили или съвместно ползване.

„Тогава системата ще заработи, защото ще влязат и лизингови компании, и финансиращи институции, банки.“, смята той.

Това са начините електромобилите да станат достъпни за българите и да се избегнат притеснения за високата цена или живота на батериите, а обслужването им да бъде поето от специално обучените експерти, с които повечето вносители разполагат, смята Левков и добави, че Индустриален клъстер „Електромобили“ работи усилено за създаването на такива кадри, което е и предимство за България.

Заложеното в Плана за възстановяване увеличение на зарядните станции за електромобили от сегашните 700 до 10 000, Левков определи като „оптимистично, но недостатъчно“. Разполагането на тези зарядни станции по междуградската пътна мрежа и в центровете на 50 града трябва да започне с „изключителното улесняване“ на процедурата, каза той.

„Ако решите да изградите една бързозарядна станция на магистрала, паркинг, или друг участък от републиканската пътна инфраструктура, ви е необходим режим като за МОЛ… Някои от общините дори не са променили наредбите за преместваемите обекти, защото зарядната станция в ЗУТ е преместваем обект.“

От ИКЕМ са направили предложение този процес да се намали до един месец.

В момента въпреки проведените търгове и доставки на места, няма реална възможност за използването на електрически превозни средства в градския транспорт, като голяма проблем е липсата на подготвени кадри за тяхната безопасна употреба.

„Ако автомобилите и градският транспорт станат електрически, ние ще бъдем умно електроенергийно независими“, каза Левков, позовавайки се на големите възможности за производство на електроенергия в страната.

В коментар за влиянието на войната върху сектора, Левков прогнозира, че в краткосрочен план ефектите могат „да съсипят доста автомобилни компании“. В момента доставките на електромобили са между шест и дванадесет месеца, като се очакват още по-големи забавяния.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

0000526252 article2ВИЖТЕ ПЪЛНАТА И ОРИГИНАЛНАТА СТАТИЯ ОТ НЕЙНИЯ ИЗТОЧНИК – КЛИК ТУК

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x